LA CIUDAD ROMANA

Desde el punto de vista urbanístico se distinguen en el mundo romano dos sistemas de trazado de les ciudades que se llamn natural y planificado.

El trazado natural 


Es el modelo urbano que era habitual en las primitivas pequeñas aldeas preromanas
de Itàlia i de todo el occidente mediterranio. Este tipo de trazado buscaba la adaptación al medio físico en que se parecia, normalmente solía ser un llugar elevado, i la millor defensa contra els enemics. Es tractava de recintes emmurallats
de petita extensió, que no responien a cap pla preconcebut i estaven pràcticament
sense urbanitzar; es designaven amb la paraula oppidum.
Es conserven exemples d’aquest tipus d’hàbitat als castros del nord-oest de la Península.
Estaven construïts en elevacions estratègiques, ben proveïdes de defenses
naturals; els habitatges de planta rodona, amb una peça única i una coberta de palla
o brancam, s’agrupaven sense cap altre criteri que l’adaptació més bona possible al
terreny o al clima. Va pertànyer a aquest tipus de traçat el primitiu llogarret descobert
sobre el Palatí, bressol de la futura Roma. La reconstrucció dels habitatges
coincideix amb la dels castros al·ludits i amb algunes reproduccions en miniatura
trobades en tombes de la zona.


El trazado planificado

Aquest altre model urbà s’havia anat desenvolupant de manera semblant i simultània
pel Mediterrani oriental (Orient Mitjà, Grècia, Sicília) i també en la civilització
etrusca. Els romans el van copiar dels etruscs i posteriorment el van estendre per tot
l’Imperi.
 

El disseny d’aquest model urbà responia a un traçat rectangular i quadriculat, amb
sèries de carrers que s’encreuaven perpendicularment formant una xarxa viària
dominada per la simetria. Cada quadrat o rectangle resultant constituïa una insula
(illa); al cor d’aquesta xarxa hi havia situat el fòrum. Els dos carrers principals que
s’encreuaven al fòrum s’anomenaven cardo maximus, que anava de nord a sud, i
decumanus maximus, que anava d’est a oest. Aquests dos carrers anaven a parar a
quatre portes d’entrada a la ciutat i, fora de les muralles, es perllongaven en els respectius
camins (viae), al llarg dels quals se situaven les necròpolis o cementiris.
El primer teòric d’aquest tipus de planificació urbanística, que ha persistit fins als
nostres dies, va ser el grec Hipòdam de Milet (segle V aC). D’altra banda, el millor
tractadista romà sobre arquitectura va ser Vitruvi (segle I aC), que va escriure l’obra
De architectura, en deu llibres, la qual va influir extraordinàriament durant el Renaixement.

Comentarios

Entradas populares de este blog

RECULL DE PREGUNTES SOBRE URBANISME A EXAMENS DE LES PAU

EMÉRITA AUGUSTA

LA CASA ROMANA: DOMUS ET INSULAE